3 tips om je infographic effectief te maken

Een goede infographic is een effectieve infographic. Hoe kun jij een infographic effectief maken?

Veel organisaties zetten de eerste stappen in het visueel maken van hun communicatie: video’s, infographics en animaties. Maar helaas: menig infographic is nu best zonde van het geld.

Ze hadden zoveel sterker gekund als de organisatie de regie had genomen over het effect. De infographic moet namelijk 3 dingen doen:

Een infographic effectief maken: bel Margot van der Stap om met social media tot een agile organisatie te komen

In deze infographic presenteert Margot van der Stap haar aanpak om organisaties agile te maken met de inzet van social media. Haar verhaal eindigt met een duidelijke call to action: bel 06 22173433. Dat heeft voor haar goed gewerkt.

  • aandacht trekken
  • de boodschap snel helder maken
  • mensen erop laten reageren

Maar dan moet je het wel goed aanpakken. Anders kun je je geld beter in je zak houden. Hoe kun je een infographic effectief maken?

Tip 1: Haal mensen naar je boodschap toe

Maak je boodschap in ieder geval visueel en mooi. Dat jij een rapport of proces niet alleen in tekst presenteert vindt een lezer heerlijk. “Fijn dat je het visueel gemaakt heb”, zegt de een. “Ik heb het bekeken”, zegt de ander.

Mooi. De eerste drempel heb je genomen: Je hebt de aandacht. Ze hebben je boodschap opgemerkt, bekeken, en niet meteen weggelegd. Pure winst.

Dus: maak het visueel en mooi, dan krijg je de aandacht. Veel infographics voldoen daar gelukkig aan. Maar daarmee ben je er niet.

Tip 2: Ben snel duidelijk

De boodschap van de infographic moet ook snel duidelijk worden. Maak er dus geen zoekplaatje van. Welke boodschap springt in het oog? En wat haal je uit de infographic als je er wat langer naar kijkt?

Als de kijker dat niet snel snapt klikt hij de infographic weg. Zeker als hij zich weinig betrokken voelt bij de informatie. Dat is dan zonde van je geld. Want je zou er zoveel meer uit kunnen halen.

Verbeeld je boodschap dus begrijpelijk en overzichtelijk voor je doelgroep. Pas dan is ie super functioneel. Maar veel infographics voldoen hier te weinig aan.

Tip 3: Laat ze wat doen

Als je iets dieper over je communicatie nadenkt, dan kom je vaak tot de conclusie dat je uiteindelijk als effect het liefste wilt dat mensen daarna iets doen of laten. Een gedragseffect. Zeker wanneer je als manager meer wilt bereiken dan alleen maar ‘informeren’.

Je wilt bijvoorbeeld dat ontvangers zich ergens voor opgeven, iets kopen of je bellen, zoals in bovenstaande infographic over Margot van der Stap. Het kan ook zijn dat je wilt dat ze zich aan bepaalde regels houden, volgens een stappenplan gaan werken, of een checklist downloaden … . You name it. Het kan van alles zijn.

Maar daarvoor heb je een goede call-to action nodig, een oproep om iets te doen. Maar in veel infographics staat geen call to action. De infographics worden dan alleen ingezet om kennis over te dragen. Maar er is veel meer uit te halen.

Info over de cursus

Call to action: leuk of waardevol

Een goede call-to-action is gemakkelijk (‘klik’, ‘bel’) en verleidelijk (‘leuk’ of ‘waardevol’). Een voorbeeld. Als je als manager bij een gezondheidsdienst de opdracht hebt te zorgen dat er in jouw regio over 2 jaar 5% minder mensen aan obesitas lijden, dan kun je met een infographic in beeld krijgen wie in de regio zou willen afvallen en dus gegadigden zijn om over 2 jaar inderdaad niet aan obesitas te lijden.

De infographic toont bijvoorbeeld de voordelen van een gezond gewicht. In de infographic bied je de ontvanger ook een call-to-action aan: 5 tips om gemakkelijk en lekker te koken, maar minder calorierijke ingrediënten. Daarvoor moeten ze wel hun e-mailadres geven zodat jij ze die 5 tips kunt sturen.

Resultaat: de inwoners, die iets willen met hun gewicht, hebben een paar nuttige tips gekregen, en jij als manager hebt een maillijst van die groep. Die mensen kun je daarna proberen mee te nemen in een vervolgtraject naar een gezond gewicht over 2 jaar.

Regie op het effect

Je ziet, je bent er niet met alleen een mooie verbeelding. Je moet de infographic ook inbedden in een (eventueel) lange termijn traject.

Verder moet je de boodschap en visualisatie zo maken dat de ontvanger inderdaad de eerste stap zet op het pad dat jij in gedachten hebt naar het langere termijn doel.

Door strak te regisseren kun je de infographic effectief maken en haal je het meeste uit je geld.

Heb jij een case waarvoor je een effectieve infographic zou willen maken?

Heb jij een case waarvan je je afvraagt of je daar infographics voor zou kunnen inzetten? Laat het hieronder horen. Ik reageer.

Volgende stap?

Wil jij zelf misschien een goede regisseur worden van het effect van infographics? Kijk dan eens naar onze cursus Infographics laten maken.

Info over de cursus

 



2 reacties op “3 tips om je infographic effectief te maken
  1. lidy van oord schreef:

    ik ben bezig met mijn aankooppakketten als aankoopmakelaar. Volgens mij zou een infografic hier goed bij kunnen helpen. Aangezien de mensen veel meer gericht zijn op visuele informatie dan op tekst alleen.

    • admin schreef:

      Ja dat denk ik ook Lidy. Wat betreft de uitvoering: dat hangt sterk af van de inhoud die je wilt overbrengen en wat je wilt dat je doelgroep doet als ze de infographics hebben gezien. Verder kan ik me ook voorstellen dat een beslisboom heel behulpzaam kan zijn voor potentiële klanten als ze willen kiezen tussen jouw pakketten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Blogs
Maak nu een afspraak:     Contact