Linsen communicatie

11 voordelen van infographics in een infographic. Download hem.

De 11 voordelen van infographics staan hieronder voor jou op een rijtje en heb ik in een infographic gezet die je kunt downloaden.

Infographics hebben zoveel voordelen dat het de moeite waard is die een stevig aandeel te geven in je contentstrategie en middelenmix.

Daar ben jij misschien allang van overtuigd, maar jouw organisatie misschien niet. Dan kan het een hele klus zijn om beslissers toch ervoor te winnen.

Deze infographic ’11 voordelen van infographics’ helpt jou daarbij.

Infographic over de 11 voordelen van infographics

Klik op het plaatje en download de infographic.

1. Meer kliks, likes en retweets

Social-mediaberichten met beelden (zoals infographics) vallen meer op. Men waardeert ze en deelt ze meer. Krachtigere social media boodschappen komen bij meer mensen terecht en leiden meer mensen naar jouw website. Daar kun je dan proberen direct met ze in te contact te komen via een opt-in of contactformulier.

2. Minder misverstanden

Een infographic maken, bijvoorbeeld over een proces, is niet alleen een krachtige manier om dat proces te verankeren, maar ook om het te verbeteren. Onbewuste verschillen in visie en hiaten komen bij het maakproces namelijk bovendrijven. Die pak je aan, waardoor je het proces verbetert.

3. Brug tussen on- en offline

Zet je bij een infographic een QR-code of maak je de infographic scanbaar met Layar, dan kun je mensen online direct extra informatie geven, bijvoorbeeld over achtergronden.

4. Bespaart leeswerk

Intuïtief vinden mensen lezen vaak inspannend en tijdrovend. Het is fijner om iets te zien en in korte termen de kern te krijgen.

5. Een infographic geeft snel overzicht

Een samenvattende infographic geeft snel overzicht over een boel informatie. Daarmee bespaar je mensen tijd en moeite. Heerlijk vinden ze dat.

6. Is toegankelijker

Door korte tekst en visuele vormgeving wordt informatie gemakkelijker te behappen.

7. Bereikt laaggeletterden

Laaggeletterden redden zich door te kijken en te luisteren. IKEA is kampioen tekstloze infographic-handleidingen. Die aanpak kun je ook in de gebruiken of bij de overheid en alle sectoren waar laaggeletterden niet omheen kunnen. Het vereist wel de nodige testing.

8. Houdt het beste de aandacht vast

Krantenlezers bijvoorbeeld, besteden de meeste tijd aan infographics (80% van de lezers). Foto’s (75%) en koppen (56%) krijgen minder aandacht. Tekst het minst (25%).

9. Geheugensteun

Mensen onthouden 10% van wat ze horen, 20% van wat ze lezen, maar 80% van wat ze zien. En 65% van de mensen heeft een visuele leerstijl. Effectieve infographics verbeteren dus het leerproces. Een no-brainer.

10. Voor wat hoort wat

Met waardevolle infographics in social media, waarbij een waardevolle call to action staat, kun je doelgroepgegevens verzamelen. Bijvoorbeeld “download nu!”. Zo krijg je emailadressen en toestemming om mensen te mailen. Mensen zijn dan geen anonieme doelgroepers meer, maar namen met adressen waarmee je direct contact kunt maken.

11. Kost wat, maar brengt meer op

Een infographic over een onderwerp dat weinig verandert, bijv. een ziekteverloop of een procedure, kan jaren meegaan. Je hoeft dan hoogstens details aan te passen. Zo heb je jaren plezier van een investering.

Tot zover de voordelen. Om je collega’s te overtuigen helpt misschien ook een inspirerende dag over de basics van infographics en hoe je moet briefen om effectieve infographic te krijgen, .

Heb je trouwens nog meer suggesties voor wat mensen kan helpen om vaker infographics in te zetten?

Laat het weten in het commentaarveld hieronder.



Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Blogs
  • Hilarisch: Hoe je met beeldtaal over grenzen gaat - video (12:42)

    Hilarisch toont Christoph Niemann hoe je met slimme beeldtaal over taalgrenzen heen gaat en emoties oproept waar anders veel tekst voor nodig is. Genieten.

    Lees Meer...

  • Visual consultancy: de helft van het effect van een infographic schuilt in het maakproces

    Als wij een infographic van een proces maken dan boeken we de helft van het effect al in het maakproces. Leemtes en fouten worden duidelijk terwijl terwijl we het de infographic maken. Verbeelden dwingt tot precieze afstemming in de organisatie waardoor er een breed gedragen eenheidsbeeld ontstaat.

    Lees Meer...

  • 7 valkuilen als je een infographic maakt

    Je werkt in een grote organisatie en gelooft in visueel communiceren. Nu heb je voor het eerst een infographic laten maken, maar jee, die levert niet op wat je er van had verwacht. Hoe kan dat nou? Wat ging er verkeerd? Ja, het komt veel voor dat mensen bij het maken van een infographic in 1 of meer van de volgende 7 valkuilen donderen.

    Lees Meer...

  • Infographic maken in 12 stappen

    ‘Hoe maak je een infographic?’ vragen mensen mij vaak. Een betere vraag zou zijn: ‘Hoe maak je een effectieve infographic?’, want dat is een groot verschil. Je wilt er tenslotte iets mee bereiken. We hebben de stappen op een rijtje gezet. En er een infographic van gemaakt. Download hem hieronder.

    Lees Meer...

Maak nu een afspraak:     Contact