Linsen communicatie
7 valkuilen als je een Infographic maakt

7 valkuilen als je een infographic maakt

Je werkt in een grote organisatie en gelooft in visueel communiceren. Nu heb je voor het eerst een infographic laten maken, maar jee, die levert niet op wat je er van had verwacht. Hoe kan dat nou? Wat ging er verkeerd? Ja, het komt veel voor dat mensen bij het maken van een infographic in 1 of meer van de volgende 7 valkuilen donderen.

1.    Geen concept leveren aan de vormgever

Stel je voor: je bent product manager. Je kent je markt en bepaalt de communicatie- en marktstrategie. Recent is er een wetenschappelijke artikel gepubliceerd dat bijzonder positief over je product is.

Dat moeten je klanten weten. In een infographic: want dat snackt beter weg dan tekst. De vormgevers in de organisatie kunnen er vast iets moois van maken.

Vier weken later ontvang je versie 5. Ja, het ziet er prachtig uit, maar de boodschap komt nog steeds niet goed uit de verf.

Tjee, wat kost het veel tijd en energie om het goed te krijgen. Teveel eigenlijk.

Herkenbaar?

De reden is simpel: vormgevers maken graag mooie dingen. Daarbij verliezen ze de functionaliteit van het beeld gemakkelijk uit het oog. Dat is killing voor je boodschap. Het moet er allemaal wel mooi uitzien, maar bij een infographic gaat de functie altijd boven de vorm.

Oplossing: Zorg voor een compleet concept voordat je naar de vormgever stapt.

Zo’n concept bevat de teksten, de structuur van de infographic, en visualisaties die zorgen dat je boodschap landt. Binnen dat kader moet de vormgever werken. Met het concept neem je de regie over het effect in handen. Zo krijg je een aantrekkelijke infographic die echt werkt.

2.    Geen gewenst effect formuleren

De infographic over dat wetenschappelijke artikel dat zo positief is over je product is er nu. Je publiceert het in een belangrijk vakblad en op je website. Daar word het vaak bekeken blijkt uit Google Analytics. Mooi! Missie geslaagd!

Infographic NCJ met call-to-actions

Rechtsonder en in de onderste blauwe balk staan call-to-actions.

Of toch niet?

Dat ligt er aan. Wat wilde je precies bereiken? Veel lezers? Bekendheid van de studie? Bezoekers op je website? Dat is allemaal gelukt.

Maar zijn er ook telefoontjes binnengekomen voor nadere informatie over je product? … Toch in een van de valkuilen gevallen?

Oplossing: Formuleer voordat je je infographic maakt wat het gedroomde effect ervan moet zijn. Wat moet het jou uiteindelijk opleveren? Als je dat duidelijk is, bedenk dan een call-to-action die dat gewenste effect in ieder geval een stapje dichterbij brengt.

En denk nu niet te snel dat call-to-actions in jouw geval niet kunnen of wenselijk zijn. Wees creatief!

3.    Titel zonder kernboodschap of kernvraag

Je wilt weten of de infographic meer productvoorkeur heeft opgeleverd. Daarom bel je enkele prospects. “Ik kan mij geen infographic herinneren”, “Ja, ik heb het gezien, maar niet echt bekeken”, “Waar ging het over?”, zijn zomaar een paar reacties. Blijkbaar was het niet direct duidelijk dat de infographic interessant was voor hen. Laat staan dat ze de boodschap meekregen.

Ja, ook tekst is belangrijk bij een infographic. De titel moet direct duidelijk maken wat de boodschap van de infographic is. Als mensen die scannen, beslissen ze snel of ze aandacht zullen besteden aan de verdere infographic.

Bedenk maar hoe je zelf de krant leest? Je scant de koppen, bekijkt de beelden, leest misschien een bijschrift of intro. Dan kies je – vaak onbewust – of je doorleest. Zo gaat het ook met infographics.

De beslissing van je kijker/lezer hangt af van de waarde die hij van de infographic verwacht. Laat dat dus van je infographic afspatten. Bedenk: blijkbaar voldoen wij tot nu toe in dit blog aan je verwachting, anders was je niet tot hier gekomen.

Oplossing: Vat de kernboodschap samen in een stellende titel, of stel in de titel de vraag die de infographic beantwoordt

4.    Geen blikvanger

Je belrondje blijkt nuttig. Je krijgt meer feedback. “Ik moest alle plaatjes even goed bekijken om te ontdekken waar het precies over ging.”

Zo kwamen ze er uiteindelijk toch achter dat de informatie zeker interessant was voor hen. Maar je hebt het ze blijkbaar niet gemakkelijk gemaakt.

Je moet sneller duidelijk maken waar de infographic over gaat.

Mercon primair proces

De blikvanger is de lasser. Daarmee identificeert de Mercon-medewerker zich.

Oplossing: Gebruik naast een sterke titel een centraal beeld – een eye-catcher – die meteen de aandacht trekt en het onderwerp aangeeft.

Eén duidelijke blikvanger werkt beter dan allerlei beelden die allemaal even groot zijn.

5.    Er staan meerdere boodschappen in één infographic

Blijkbaar was de inhoud van de infographic an sich wel goed. Hij legt de opzet en resultaten van de studie uit, de verschillen tussen jouw product en dat van concurrenten, en de voordelen voor je klant. Maar omdat er zoveel in de infographic stond viel de superioriteit van jouw product niet zo op.

Een infographic kan de meest complexe onderwerpen aan, maar wees scherp. Liever één boodschap goed begrepen, dan twee boodschappen half gelezen.

Oplossing: Selecteer op wat ècht nodig is voor je doelgroep om je gewenst effect te bereiken.

Wil je toch meer kwijt? Kies dan uit twee strategieën:

Klikbare infographic in document

Klikbare gelaagde infographic in de vorm van een pdf.

  • Maak een serie infographics. Maar zorg voor samenhang en dat ze ook los van elkaar gelezen kunnen worden.
  • Breng gelaagdheid aan in je (online) infographic. Begin met een infographic die overzicht geeft over alle deelonderwerpen. Geef dan de mogelijkheid om door te klikken naar gedetailleerdere informatie.

6.    Niet pre-testen

Je hebt dus een infographic gemaakt. Daar is veel tijd, geld en energie in gaan zitten. Maar je ontdekt na een paar simpele telefoontjes dat er toch veel mis was met je infographic. Interessant …

Jij, als expert, dacht logischerwijs te weten wat je doelgroep nodig heeft om je boodschap op te pakken. Maar blijkbaar deed de doelgroep dat niet.

Veel experts kunnen zich niet meer voorstellen hoe het is om ‘van niets’ te weten of in elk geval ‘van weinig’. Het is een blinde vlek die vrijwel onvermijdelijk is.

Oplossing: Test je concept al op de doelgroep en zie of je het gewenste effect boekt. Zijn je visualisaties helder, of veroorzaken ze verwarring? Trekt men de juiste conclusies?

Test vaker tijdens het productieproces. Zo kun je snel fouten en hiaten wegwerken. Dat scheelt tijd en geld. Maar belangrijker: het zorgt dat je infographic effectief wordt.

7.    De infographic slecht inzetten

Gewenst effect geformuleerd. √ Check. Concept ontwikkeld met een goede kop en fraaie blikvanger. √ Check. Je hebt je gefocust op één kernboodschap en testpersonen haalden precies de juiste punten uit de infographic. √ Check. Klaar! Je zet de infographic op de productpagina van je website en in een vakblad! En zie daar: een piek in de verkopen. Super! Maar na een tijdje zwakt de verkoop af. Is daar nog wat aan te doen?

Vaak zien we klanten veel tijd en geld steken in de productie van een geweldige infographic, om er daarna te weinig mee te doen. Zó zònde. Voor jou èn je doelgroep.

Homepage U10 opent de homepage met een gelaagde infographic

U10 heeft de infographic over een overdrachtsdocument voor nieuwe B&W’s van gemeenten in de regio Utrecht prominent op de homepage gezet. Daarmee richt het de aandacht sterk op de beleidszwaartepunten in de komende 4 jaar.

Oplossing: Zorg dat je infographic opvalt en zet hem regelmatig in bij alle gelegenheden waar je doelgroep ermee gediend is.

Verstop hem dus niet op een diepe webpagina. Tag hem goed zodat ie snel te vinden is. En zet hem niet alleen in een brochure die op een gegeven moment ergens ligt te vergelen.

Woeker met de infographic. Zorg dus voor een goed verspreidingsplan dat lang mee kan.

Heb jij nog andere valkuilen ervaren? Laat het dan hieronder weten in het reactieveld.

Wij van Linsen Communicatie maken al jaren infographics. In die jaren hebben we iedere fout gemaakt, en gemaakt zien worden. Daardoor weten we wat werkt en wat niet.

Wil jij óók effectieve infographics?

Bel ons dan op 06-12025545 of volg onze trainingen en leer ze zelf te ontwikkelen!

Lees ook:

Lex Linsen en Stefan Wolzak



Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Blogs
  • Hilarisch: Hoe je met beeldtaal over grenzen gaat - video (12:42)

    Hilarisch toont Christoph Niemann hoe je met slimme beeldtaal over taalgrenzen heen gaat en emoties oproept waar anders veel tekst voor nodig is. Genieten.

    Lees Meer...

  • Visual consultancy: de helft van het effect van een infographic schuilt in het maakproces

    Als wij een infographic van een proces maken dan boeken we de helft van het effect al in het maakproces. Leemtes en fouten worden duidelijk terwijl terwijl we het de infographic maken. Verbeelden dwingt tot precieze afstemming in de organisatie waardoor er een breed gedragen eenheidsbeeld ontstaat.

    Lees Meer...

  • 7 valkuilen als je een infographic maakt

    Je werkt in een grote organisatie en gelooft in visueel communiceren. Nu heb je voor het eerst een infographic laten maken, maar jee, die levert niet op wat je er van had verwacht. Hoe kan dat nou? Wat ging er verkeerd? Ja, het komt veel voor dat mensen bij het maken van een infographic in 1 of meer van de volgende 7 valkuilen donderen.

    Lees Meer...

  • Hoe maak je een infographic?

    ‘Hoe maak je een infographic?’ vragen mensen mij vaak. Een betere vraag zou zijn: ‘Hoe maak je een effectieve infographic?’, want dat is een groot verschil. Je wilt er tenslotte iets mee bereiken. We hebben de stappen op een rijtje gezet. En er een infographic van gemaakt. Download hem hieronder.

    Lees Meer...

Maak nu een afspraak:     Contact