Processen verbeteren? Manager test vooraf goed. - Linsen communicatie
Linsen communicatie

De manager en het ‘Ik heb een hond gekocht’-syndroom

Heb jij wel eens meegemaakt dat iemand ergens hele verhalen over ophing en dat jij er steeds nieuwsgieriger naar werd? Maar toen je het zelf zag of beleefde viel het je toch tegen? Misverstanden zitten in een klein hoekje. Ze ontstaan vaak doordat je denkt heel duidelijk te zijn, terwijl je dat helemaal niet bent. Ik noem het het ‘Ik heb een hond gekocht’-syndroom. Wil je processen verbeteren dan moet je hier erg goed op letten.

Deze cartoon uit de oude doos illustreert wat ik bedoel:

Misverstand over gekochte hond

Loopt een proces niet, dan komt dat onder andere door dat “Ik heb een hond gekocht’-syndroom

Je kunt denken dat je iemand begrijpt, maar dat is niet zo. Alleen je merkt dat niet meteen. Dat komt later pas.

Als het over een hond gaat dan is dat natuurlijk niet zo erg.

Maar het wordt serieus als het over organisatieprocessen gaat.

Hoe weet je als manager nu – en dat geldt natuurlijk ook voor anderen – of je elkaar ècht begrijpt?

Bij de hond natuurlijk door het dier een keer mee te nemen.

Bij een proces door te zien of het in de praktijk werkt. Maar ja, eenmaal opgestart hoop je eigenlijk al klaar te zijn. Dat ‘t loopt.

Als er dan toch problemen zijn, is dat toch een tegenvaller.

Maar ja, that’s life. Of hoeft dat niet?

Processen verbeteren

Inderdaad. Want je kunt in de opzetfase al te constateren of het proces werkt of niet. En dan kun je op tijd bijsturen.

Wij helpen bedrijven processen te bouwen die werken als ze live gaan.

We doen dat met onze Impact Boost Methode.

We akkeren met alle betrokkenen het hele proces door en tekenen het in infographics uit tot in detail.

Infographics zijn heel geschikt daarvoor, want je kunt ze snel aanpassen terwijl alles toch compact en overzichtelijk blijft.

Alle processchakels en overgangen staan erin. En ook de rollen en taken van de deelnemers.

Cruciaal is dan dat we testen op gebruikers. Tot het feilloos gaat.

Iedereen die ermee moet werken doet aan het procesontwerp mee. Daardoor komen misverstanden, doublures, gaten, tijdvreters, etc. snel bovendrijven.

En dan volgen natuurlijk discussies over …

“Hoe voorkomen we dat en hoe willen we het nou precies?”

Uiteindelijk kom je er met zijn allen uit hoe het proces het beste in elkaar kan zitten.

(Lees verder na de infographic hieronder)

Processen verbeteren

Alle betrokkenen die hebben meegewerkt om de processen te verbeteren weten hoe de boel in elkaar zit en zijn het samen eens. Bij hen is de gewenste impact – een efficiënt, gedragen proces – al geboekt.

Voor hen is de verspreiding van de infographic een kers op de taart. Maar voor nieuwe mensen is de infographic essentieel, want daarmee kunnen zij snel aanhaken.

Super waardevol dit, want nu dit duidelijk en gedragen is, scheelt dat een organisatie veel tijd, kosten en fouten.

De moraal van dit verhaal is: Denk niet te snel dat je duidelijk bent voor een ander. Of dat de ander uit je verhaal wel de juiste conclusies zal trekken.

Check dus of je met je boodschap de juiste impact hebt op de juiste mensen.

Webinar Boost je impact

Wil jij ontdekken hoe ook jij met je communicatie gegarandeerd de juiste impact krijgt?

Volg dan het webinar ‘Boost je impact – hoe managers en consultants 10x meer impact krijgen op hun doelgroepen’. Het duurt een uur.

In het webinar onthul ik onder andere de Impact Boost Methode. En als je het uitkijkt is er een mooie bonus voor jou.

Interesse? Laat het hieronder even weten, dan stuur ik je de link naar het eerstvolgende webinar.

Lex Linsen



Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Maak nu een afspraak:     Contact