Linsen communicatie

Hoe kun je de reorganisatie visueel communiceren?

Je moet de reorganisatie communiceren. Zucht. Je bedrijf gaat voor de vierde keer in 9 jaar op de schop. Er moeten aardig wat mensen uit. 

Vrouw denkt na over reorganisatie communiceren

De vorige keer presenteerde de CEO het proces in de grote zaal. Daarna kon iedereen bij de uitgang de samenvatting meenemen. Acht pagina’s tekst.

Maar nog weken daarna kwamen er vragen.  De antwoorden stonden vaak al in het stuk, of de directeur had ze besproken in zijn praatje.

Blijkbaar kwam de informatie niet goed over. Je denkt: zo’n reorganisatie communiceren moet toch beter kunnen. Maar hoe?

Tekst is ook een barrière

Je weet intussen dat nota’s en artikelen voor veel mensen juist een barrière zijn om een boodschap te ontvangen. En dat je informatie vaak beter met plaatjes kunt overbrengen.

Daarom schakel je een mannetje in dat goed is in powerpoint. Je vraagt hem het praatje van de directeur in een geanimeerde presentatie te zetten, zodat de informatie kek het beeld inschuift.

Die powerpoint zet je op intranet. Iedereen kan het dan later nog eens nalezen.

Was het een succes?

Het praatje van de directeur kwam inderdaad dynamischer over. Maar achteraf kwamen er nog steeds veel vragen.

En medewerkers belden dat ze thuis het intranet niet goed inkwamen. Dus ze konden de presentatie niet aan hun partner laten zien.

Heel eerlijk? Het werkte niet veel beter.

Hoe kan dat nou?

Mijn visie

Allereerst, als mensen iets spannends horen zoals gevaar voor ontslag, dan razen de emoties door hun lijf.

Hoe moet het nu met mijn hypotheek? Kom ik nog aan werk? Kan ik mijn studerende kinderen nog wat geven?

Die onrust neemt ze flink in beslag. Daardoor werkt hun brein langzamer en nemen ze minder op.

Bereik mensen sneller

Verankering hapert

Ook de verankering van de informatie verandert. Ze onthouden minder feiten, maar wel hoe ze zich voelen.

Het maakt niet uit hoe intelligent iemand is, en of de boodschap begrijpelijk is.

Onderzoek zegt: gestresste mensen ontvangen nog maar een kwart van de informatie die ze anders opslaan. Weinig, hè?

Wil je dus een reorganisatie communiceren, zorg dan dat de medewerkers je boodschap opnieuw kunnen horen, lezen of zien.

Geef de essentie mee op papier, en maak die ook digitaal toegankelijk, zodat je links kunt toevoegen naar verdiepende informatie.

Die samenvatting meegeven was dus zo’n gek idee nog niet. Maar …

Beeld is beter

Zoals veel communicatiemanagers beseffen: veel tekst – ook in een power point presentatie – is voor veel mensen nog steeds een barrière.

Lezen kost nu eenmaal meer tijd en ‘werkgeheugen’ dan kijken en luisteren. Zeker als emotie meespeelt.

Wat zou het niet schelen als iemand niet alleen de essentie vertelt en maar die tegelijk met beelden laat zien? Dus visueel, eventueel met geluid?

Dat is veel effectiever, want je gebruikt veel meer zintuigen voor dezelfde informatie.

Hoe kun je de reorganisatie communiceren?

reorganisatie communiceren - infographic

Een voorbeeld. Woningbouwcorporatie Portaal reorganiseerde. Functies vervielen of veranderden en er waren minder medewerkers nodig.

In het proces zou niet iedereen even snel weten of ie kon blijven. Best een gecompliceerd traject om uit te leggen.

Infographic reorganisatie

Ze wilde de reorganisatie communiceren met een infographic van het proces.

Daarin konden medewerkers zien hoe het met hun functies en met henzelf zou gaan.

Sommigen zouden snel uitsluitsel krijgen, anderen pas later.

Maar iedereen zag hoe lang de onzekerheid zou duren. Meer duidelijkheid kon Portaal op dat moment niet geven.

Kapstok voor achtergrondinformatie

De infographic was de leidraad in de presentatie van het reorganisatieproces.

De medewerkers kregen de infographic mee als reminder en om ook thuis de reorganisatie te kunnen uitleggen.

Verder kwam er een klikbare versie op intranet. Via links kon men direct naar verdiepende informatie. De infographic was de kapstok voor achtergronden.

De stijl van de infographic was basic en functioneel. Want het is niet leuk om afscheid te nemen van collega’s. Dan pak je niet flink uit met iets gelikts.

Nee het bleef sober.

Presentatie filmen

HR richtte verder een servicedesk in en er waren inloopspreekuren voor medewerkers.

Natuurlijk was het ook mogelijk geweest om de presentatie van de reorganisatie te filmen. Weinig extra moeite en fijn voor medewerkers om het nog eens opnieuw te horen. Maar dat is niet gebeurd.

Hoe reageerden de medewerkers?

Het resultaat was dat de infographic de medewerkers inderdaad overzicht en duidelijkheid bood. Dat nam veel vragen snel weg. Die aanpak werkte.

Wat zijn jouw ervaringen met een reorganisatie communiceren? Gebruikte je daar ook beelden bij? Wat werkte en wat minder ging? Ik lees het hieronder graag!

Meer weten?

Wil jij meer weten over hoe en wanneer je infographics kunt inzetten?

Meld je dan aan voor de workshop Bereik mensen sneller met Infographics: inspiratie, basics en briefen.

Of bel ons: o6 1202 5545

Of stel je vraag.

Lex Linsen



Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Blogs
  • Hilarisch: Hoe je met beeldtaal over grenzen gaat - video (12:42)

    Hilarisch toont Christoph Niemann hoe je met slimme beeldtaal over taalgrenzen heen gaat en emoties oproept waar anders veel tekst voor nodig is. Genieten.

    Lees Meer...

  • Visual consultancy: de helft van het effect van een infographic schuilt in het maakproces

    Als wij een infographic van een proces maken dan boeken we de helft van het effect al in het maakproces. Leemtes en fouten worden duidelijk terwijl terwijl we het de infographic maken. Verbeelden dwingt tot precieze afstemming in de organisatie waardoor er een breed gedragen eenheidsbeeld ontstaat.

    Lees Meer...

  • 7 valkuilen als je een infographic maakt

    Je werkt in een grote organisatie en gelooft in visueel communiceren. Nu heb je voor het eerst een infographic laten maken, maar jee, die levert niet op wat je er van had verwacht. Hoe kan dat nou? Wat ging er verkeerd? Ja, het komt veel voor dat mensen bij het maken van een infographic in 1 of meer van de volgende 7 valkuilen donderen.

    Lees Meer...

  • Infographic maken in 12 stappen

    ‘Hoe maak je een infographic?’ vragen mensen mij vaak. Een betere vraag zou zijn: ‘Hoe maak je een effectieve infographic?’, want dat is een groot verschil. Je wilt er tenslotte iets mee bereiken. We hebben de stappen op een rijtje gezet. En er een infographic van gemaakt. Download hem hieronder.

    Lees Meer...

Maak nu een afspraak:     Contact