Hoe maak je een infographic?

Hoe maak je een infographic? vragen mensen mij vaak. Een betere vraag zou zijn: ‘Hoe maak je een effectieve infographic?’, want dat is een groot verschil. Je wilt er tenslotte iets mee bereiken.

Het gebeurt in 12 stappen, die we hier op een rijtje hebben gezet èn in een infographic die je hieronder kunt downloaden.

 1.     Checklist infographic maken

Eerst moet je afbakenen wat je moet maken en welke mogelijkheden en beperkingen je hebt. Wij doen dat met een lijst van 16 vragen.

Klik op het plaatje en download de infographic Hoe maak je een infographic?

Klik op het plaatje en download de infographic Hoe maak je een infographic?

Download infographic

Het belangrijkste dat je moet weten is welk communicatie-effect je wilt bereiken, evenals de doelgroep en de situatie waarin je gaat communiceren.

Verder kijk je wat de huisstijlrichtlijnen je opleggen.

[Meer weten over onze briefingvragenlijst? Die komt uitgebreid aan bod in onze workshop ‘Bereik mensen sneller met infographics: inspirate, basics & briefen’.]

2.     Basistekst voor infographic maken

Als je de uitgangspunten kent, verzamel je alle informatie over je onderwerp die je nodig hebt. Die neem je door.

Daarna maak je een basistekst – helder en kort – die alle vragen van de doelgroep over het onderwerp beantwoordt.

Tekstschema voor infographic

3.    Basistekst indikken en in tekstblokken zetten

Deze basistekst voor je infographic hak je in thematische blokken. En je verbindt die logisch en schematisch.

Bijvoorbeeld: wat is het probleem? En wat de eerst mogelijke oplossing, en de tweede etc.

Dit geeft je inzicht in wat de flow van je verhaal moet zijn in je infographic. Het maakt je duidelijk wat in de hoofdlijn past en wat zijdelingse informatie is.

Dit helpt je in de volgende fase.

Feedback verzamelen op je schema

4.     Opdrachtgever en testpersonen geven feedback

Nu test je of je basistekst en de manier waarop je die geschematiseerd hebt klopt voor je opdrachtgever. Heb je het allemaal wel goed begrepen?

En is hij of zij ondertussen niet op aanvullende gedachten gekomen?

Verder test je deze tekst al op je doelgroep. Want als die het nú al niet begrijpt, dan gaat een visualisatie je straks niet redden.

Test je niet, dan loop je het grote gevaar dat je een boel moeite gaat steken in een infographic waarvan de boodschap niet werkt.

Dat wil je natuurlijk niet. Daarom is testen essentieel. Alleen zo kun je het effect van je infographic garanderen.

Beeldresearch en visualiseren infographic. Een belangrijk onderdeel van hoe maak je een infographic.

5.     Visualiseren en beeldresearch

Ben je overtuigd van je basistekst en –schema, dan probeer je zoveel mogelijk van je tekst te visualiseren.

Alles wat je verbeeldt hoef je namelijk niet te schrijven. Dat scheelt de kijker leeswerk en dus werkgeheugen.

De grote kracht van infographics zit hem juist in het ontlasten van dat werkgeheugen. Dat merkt de kijker meteen. Hij ziet direct hoeveel moeite het hem kost.

Je creativiteit is belangrijk bij het visualiseren, maar er zijn ook regels waaraan je houvast hebt.

Verder kun je natuurlijk op internet zoeken naar inspiratie en passende beelden.

Wat je ook flink gaat helpen is kennis van de basisvormen van infographics. Download ons e-boek met bijbehorende video’s daarover hiernaast.

Verder is het net als met schrijven: als je het vaker doet word je er steeds beter in. Dus doen, doen, doen!

6.     Schets het infographic-concept

Na je research en gepuzzel op de beelden, schets je nu je eerste concept-infographic. Dat kan prima op papier.

En het mag er best droedelig uitzien. Maakt niet uit hoe ‘goed’ het is.

Als je maar een begin maakt. Een startpunt. Iets van waaruit je het concept kunt verbeteren. Aken en Keulen zijn ook niet in een dag gebouwd.

Als je niet goed kunt tekenen maar wel wilt kunnen schetsen, dan is het boek The Back Of The Napkin van Dan Roam interessant.

Koe schets

Vervolgens verbeter je wat je gemaakt hebt. Leg het even weg. Heb het er eens over met iemand.

En als je uitgekakt bent qua verbeteren, dan ga je naar de volgende fase.

 7.     Opdrachtgever en testpersonen geven feedback

Ja wat vinden ze ervan? Dat is nu de hamvraag. Dus vraag feedback en test je concept. Vraag wel om even door jouw droedeligheid heen te kijken.

Het gaat er nu vooral om te onderzoeken of je een zus of zo beeld moet gebruiken. Wat functioneel is. Dat het mooier kan is nog vers 2.

En natuurlijk vinden ze er wat van. Accepteer en weeg de feedback en verbeter daarmee je concept.

Besef dat de feedback niet zo zeer aan je verhaal ligt, want dat heb je eerder al uitgetest.

Als er nu misverstanden blijken te zijn, dan ligt dat waarschijnlijk aan jouw visualisatie.

Ga door met testen en aanpassen en concept tot je geen nieuwe commentaren meer krijgt.

Of hoogstens nog zeer persoonlijke feedback. Vaak gaat het dan over smaak.

8.     Communicatieadviseur stuurt designer aan

Met je flink doorgeteste concept dat nu uitontwikkeld is, brief je de infographic designer.

Dat is geen dtp-er. Een infographic-designer kan óók goed tekenen.

Waar jouw droedel van een koe op een hond leek, maakt hij of zij er een prachtige koe van.

Infographic designer maakt de nette infographic

9.     Designer werkt je concept uit tot infographic

Met deze informatie gaat je designer aan de slag en als ie klaar is controleer jij dat.

Houd in de gaten dat de infographicdesigner in zijn creatieve drang niet dingen inbrengt die de functionaliteit van jouw concept om zeep helpen!

Want wat in de tests belangrijk bleek te zijn moet gehandhaafd blijven. Bewaak dat goed.

Vind je het design ook attractief? Okay, dan ga je naar de volgende fase.

10.  Opdrachtgever en testpersonen geven feedback

Met je resultaat ga je naar de opdrachtgever en naar testpersonen. En je test weer hoe het bij hen overkomt.

Je kunt ervan uitgaan dat je feedback waarschijnlijk vooral met de opmaak en illustrering te maken heeft.

Niet met je tekst of je visualisering. Want die heb je eerder al getest.

Kijk ook of de infographic werkt in de situatie waarin je communiceert. Bijvoorbeeld online. Doen alle links het wel bijvoorbeeld?

11.  Designer verwerkt feedback in de infographic

De designer verwerkt alle feedback die je aanlevert. Nu staat er een top-infographic! Een communicatiemiddel als een FERRARI.

Wees er trots op en gebruik hem dus. Zo vaak als maar passend is.

Infographic toegepast op verschillende platforms

12.  De infographic is klaar en kan worden gebruikt

Uitgaand van de antwoorden op je vragen in stap 1 verspreid je de infographic. Bijvoorbeeld als een pdf via je website, e-mail of social media.

Bouw hem in in je social media campagne, of in html in je website, maak er een poster van, gebruik hem als praatplaat, whatever.

Hoe dan ook, zorg dat die ‘Ferrari’ veel rijdt en niet maar ‘een keer een blokje om gaat’. Dat zou pas ècht zonde zijn van je geld en inspanning.

Hoop dat je een stuk wijzer geworden bent over ‘hoe maak je een infographic?’ Maar heb je nog vragen? Stel ze hieronder?

– Wil jij meer weten over: hoe maak je een infographic? Bezoek dan onze startersworkshop Bereik mensen sneller met infographics: inspiratie, basics & briefen.

– Wil je meer weten over visualiseren en testen? Volg dan de vervolgtraining Infographics maken: visualiseren & testen.

Lex Linsen

 



Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Blogs
Maak nu een afspraak:     Contact