Linsen communicatie

Ze kijkt me wat bedremmeld aan als ze ons stukje HPV-animatie ziet. Is duidelijk in de war. ‘Maar wat was dàt ook alweer?’ vraagt ze dan wat verlegen.

We zijn verrast en kijken elkaar aan.

Dat hebben we toch net uitgelegd. Dat snapte ze net toch nog?

Een jaar of 10 geleden speelde de HPV-problematiek.

Meisjes van 12 moesten voor het eerst een vaccinatie krijgen tegen het Humaan Papilloma Virus (HPV) dat baarmoederhalskanker veroorzaakt.

‘Maar ze moeten daar ook over kunnen meepraten’, zei het RIVM. ‘Ze staan tenslotte aan de rand van de puberteit.’

‘We willen dus uitleggen wat zo’n vaccin doet, zodat de meisjes een geïnformeerd besluit kunnen nemen over wèl of nìet vaccineren.”

Of wij daar een animatie over wilden maken. Prima.

Maar dat is geen kleine vraag.

Meisjes van twaalf hebben namelijk nog geen biologieles gehad en weten niets van het immuunsysteem.

Ze beginnen bij nul.

Die ondergrond moesten we dus eerst geven. Stap voor stap.

– Wat is een virus en wat doet het?

– Wat is het immuunsysteem en hoe werkt het?

Etc.

Voor elke stap maakten we een zo kort mogelijke tekst en die visualiseerden we.

Telkens testten we of de meisjes het nog snapten. Anders had het geen zin verder te gaan.

Ze zagen bij elke test alle stappen die we al gedaan hadden, plus de nieuwe erbij.

Zo lukte stap 1, en 2, 3 en 4 ook.

Nu waren we bij stap 5.

Testen maar. Maar telkens kwam nu terug: ‘Wat is dat ook alweer?’

Daarbij doelden ze op iets uit stap 1, 2 of 3.

Krab … krab … dat was toch geen probleem meer?

Tot bij ons het kwartje viel.

NATUURLIJK. Al die stappen achter elkaar over HPV zou wel eens teveel kunnen zijn.

En dat bleek inderdaad.

We moesten de animaties splitsen, zodat er minder informatie in een keer op hen afkwam.

Eigenlijk is het zo logisch als wat.

Voor ons als experts is het allemaal gesneden koek, dus wij stapelen gemakkelijk stap op stap.

Maar voor deze meisjes – niet-weters – is dat helemaal niet zo.

Die moeten alle nieuwe informatie nog verwerken, vaker horen, nog eens kunnen ‘terugbladeren’, want ‘wat is dàt ook alweer?’

Bij mij werkt het ook zo en bij jou ook. Wat weet jij bijvoorbeeld over altcoins?

Je hebt dus tijd nodig om nieuwe informatie je ‘eigen’ te maken.

Tussendoor moet je wat anders kunnen doen:

slapen, voetballen, naar de film, … god weet wat, …

zodat je hersenen hun verankeringswerk kunnen doen.

Daarna ben je weer ‘fris’ en kun je met een schoon werkgeheugen weer verder.

Veel expert houden daar geen rekening mee.

Ze kunnen zich niet goed voorstellen hoe het is hun informatie voor het eerst te horen.

Niet-weters horen namelijk véél meer. Namelijk al die onbeantwoorde vragen in hun hoofd als ze luisteren of kijken.

Dat stoort het opname-proces geweldig.

Ondanks je beste bedoelingen is testen daarom zo belangrijk.

Je ziet meteen waar de problemen zitten.

Je hoeft het niet allemaal al van te voren te weten hoe het moet. Het blijkt wel uit de tests welke kant het op moet.

Testen heeft me heel bescheiden gemaakt over mijn veronderstellingen over doelgroepen.

Ook als communicatieprofessional verlies je na verloop van tijd al wat voeling met je doelgroep, de niet-weters.

Je wordt namelijk steeds meer onderdeel van je organisatie, de zender. En raakt steeds meer ingewerkt in hun materie.

Prima. Nodig. Maar ook een handicap.

Met testen vang je dat op. En word je veel effectiever.

Wil jij leren hoe je dat doet?

Dan is de masteropleiding Succesvolle infographics maken de weg.

Daarmee behoed je jouw organisatie voor niet-optimale communicatie, voor zondegeld, voor miskleunen.

In de masteropleiding leer je – stap voor stap – scherp het effect te bepalen dat je wilt.

Het verhaal te maken dat daarvoor nodig is.

Te visualiseren en testen.

Kortom, hoe je het maximale uit je geld en tijd haalt.

Zet de eerste stap door naar de eendaagse-workshop Infographics voor beginners te komen.

Of wil je al meer weten over de masteropleiding Succesvolle infographics maken?

Of bel me: 06-12025545.

Lex Linsen



Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Maak nu een afspraak:     Contact