Linsen communicatie

Een infographic maken in 12 stappen

Een infographic maken, hoe doe je dat? Dat vragen mensen mij vaak.

Een betere vraag zou zijn: ‘Hoe maak je een effectieve infographic?’

Een groot verschil, want je wilt niet alleen mooie plaatjes maken, maar er ook iets aan hebben.

Je bereikt het in 12 stappen, die hieronder op een rijtje staan.

En in een infographic die je hiernaast gratis kunt downloaden.

 

 1.     Beantwoord vragen checklist infographic maken

Eerst moet je afbakenen wat je moet maken en welke mogelijkheden en beperkingen je daarbij hebt.

Wij doen dat met een lijst van 16 vragen.

Klik op het plaatje en download gratis de infographic Hoe maak je een infographic?

Klik op het plaatje en download de infographic gratis.

Download infographic

Het belangrijkste dat je moet weten bij het infographic maken is welk communicatie-effect je wilt bereiken bij welke doelgroep, en in welke situatie je gaat communiceren.

Verder kijk je wat de huisstijlrichtlijnen zijn.

[Meer weten over onze briefingvragenlijst? Die komt uitgebreid aan bod in onze workshop ‘Bereik mensen sneller met infographics: inspirate, basics & briefen’.]

2.     Basistekst voor infographic maken

Als je de uitgangspunten kent, verzamel je alle informatie over je onderwerp die je nodig hebt. Die neem je door.

Daarna maak je een basistekst – helder en kort – die alle vragen van je doelgroep over het onderwerp beantwoordt.

Tekstschema voor infographic

3.    Basistekst indikken en in tekstblokken zetten

Deze basistekst voor je infographic hak je in thematische blokken. En je verbindt die logisch en schematisch.

Bijvoorbeeld: wat is het probleem? En wat de eerst mogelijke oplossing, en de tweede etc.

Dit geeft je inzicht in wat de flow van je infographic-verhaal moet zijn. Het maakt duidelijk wat in de hoofdlijn past en wat zijdelingse informatie is.

Dat helpt je in de volgende fases van het infographic maken.

Feedback verzamelen op je schema

4.     Opdrachtgever en testpersonen geven feedback

Nu test je of je basistekst en de manier waarop je die geschematiseerd hebt klopt voor je opdrachtgever. Heb je het allemaal wel goed begrepen?

En is hij of zij ondertussen niet op aanvullende gedachten gekomen?

Verder test je deze tekst al op je doelgroep. Want als die het nú al niet begrijpt, dan gaat een visualisatie die daarop gebaseerd is je ook niet redden.

Test je niet, dan loop je het grote gevaar dat je een boel moeite steekt in een infographic die niet werkt.

Dat wil je niet. Daarom is testen essentieel. Alleen zo garandeer je het effect van je infographic.

Beeldresearch en visualiseren infographic. Een belangrijk onderdeel van hoe maak je een infographic.

5.     Visualiseren en beeldresearch

Ben je overtuigd van je basistekst en –schema, dan probeer je zoveel mogelijk je tekst te visualiseren.

Alles wat je verbeeldt hoef je namelijk niet te beschrijven. Dat scheelt de kijker leeswerk en dus werkgeheugen.

De grote kracht van infographics zit hem juist in het ontlasten van dat werkgeheugen. Dat merkt de kijker meteen. Hij ziet direct hoeveel moeite het hem kost.

Je creativiteit is belangrijk bij het visualiseren, maar er zijn ook regels waaraan je houvast hebt. Denk aan de Gestalt-principes.

Verder kun je natuurlijk op internet zoeken naar inspiratie en passende beelden.

Wat je ook flink gaat helpen is kennis van de basisvormen van infographics.

Verder is het net als met schrijven: als je het vaker doet, word je er beter in. Dus: doen, doen, doen!

6.     Schets het infographic-concept

Na je research en gepuzzel op de beelden, schets je nu je eerste concept-infographic. Dat kan prima op papier.

Het mag er best droedelig uitzien. Maakt niet uit hoe ‘goed’ het is.

Als je maar een begin maakt. Een startpunt. Iets van waaruit je het concept kunt verbeteren.

Als je niet goed kunt tekenen, maar wel wilt leren schetsen, dan raad ik je het boek The Back Of The Napkin van Dan Roam aan.

Koe schets die meer op een hert lijkt. maar dat is geen punt in dit stadium van het infographic maken.

Hahaha, een koe? Dat is meer een hert. Toch? Helemaal niet erg in dit stadium van het infographic maken.

Nu ga je wat je gemaakt hebt verbeteren: leg het even weg. Kijk er later nog eens naar met een frisse blik. En heb het er eens over met iemand.

Als je niets meer weet te verbeteren, dan ga je naar de volgende fase van het infographic maken.

 7.     Opdrachtgever en testpersonen geven feedback

Ja wat vind je doelgroep er nu van? Dat is de hamvraag. Dus vraag feedback en test je concept. V

Vraag wel om even door jouw droedels heen te kijken.

Het gaat er nu vooral om te achterhalen of je een zus of zo beeld moet gebruiken. Welk beeld functioneel is. Dat het mooier kan is nog vers 2.

En natuurlijk vinden ze er wat van. Accepteer de feedback weeg die en verbeter daarmee je concept.

Besef dat de feedback niet zo zeer aan jouw verhaal ligt, want dat heb je eerder al uitgetest. Dat klopte toen.

Als er nu misverstanden blijken te zijn, dan ligt dat aan jouw visualisatie.

Ga door met testen en aanpassen van je concept tot je geen nieuwe commentaren meer krijgt.

Of hoogstens zeer persoonlijke. Vaak gaat het dan over smaak.

8.     Communicatieadviseur stuurt designer aan

Met je flink doorgeteste concept, brief je jouw infographic designer.

Dat is geen dtp-er. Het verschil is dat een infographic-designer óók goed kan tekenen.

Waar jouw droedel van een koe op een hert leek 😉, maakt hij of zij er een prachtige koe van.

Infographic designer maakt de nette infographic

9.     Designer werkt je concept uit tot infographic

Je designer werkt je concept uit tot een mooie infographic waarin jouw ‘hert’ nou inderdaad een echte koe is geworden.

Als ie klaar is controleer jij het resultaat.

Houd goed in de gaten dat de infographicdesigner in zijn creatieve drang niet dingen inbrengt die de functionaliteit van jouw concept om zeep helpen!

Want wat in de tests essentieel bleek te zijn moet gehandhaafd blijven. Bewaak dat.

Vind je het design ook attractief? Okay, dan ga je naar de volgende fase van het infograhic maken.

10.  Opdrachtgever en testpersonen geven feedback

Met je resultaat ga je naar de opdrachtgever en naar testpersonen. En je test hoe de infographic bij hen binnenkomt.

Je mag er nu van uitgaan dat de feedback nu vooral met de opmaak en illustrering te maken heeft.

Niet met je tekst of je visualisering. Want die heb je eerder al uitgetest.

Kijk ook of de infographic werkt in de situatie waarin je communiceert. Bijvoorbeeld online. Doen bijvoorbeeld alle links het wel.

11.  Designer verwerkt feedback in de infographic

De designer verwerkt alle feedback die je aanlevert. Nu heb je een top-infographic! Een communicatiemiddel als een FERRARI.

Wees er trots op en gebruik hem zo vaak als maar kan.

Infographic toegepast op verschillende platforms

12.  De infographic is klaar en kan worden gebruikt

Uitgaand van de antwoorden op de checklist-vragen verspreid je de infographic.

Bijvoorbeeld als een pdf via je website, e-mail of in social media. Of in html in je website zodat ie responsive wordt.

Bouw hem in in je campagne,  maak er een poster van, gebruik hem als praatplaat, whatever.

Hoe dan ook, zorg dat die ‘Ferrari’ rijdt. En veel. Niet alleen ‘een keer een blokje om’. Dat zou ècht zonde zijn van je geld en inspanning.

 

Ik hoop dat je een stuk wijzer geworden bent over infographic maken. Heb je nog vragen? Bel me op 06-1202 5545, of zet ze hieronder.

– Wil jij meer weten over infographic maken? Bezoek dan onze startersworkshop Bereik mensen sneller met infographics: inspiratie, basics & briefen.

– Wil je meer weten over visualiseren en testen? Volg dan de vervolgtraining Infographics maken: visualiseren & testen.

Lex Linsen

 



Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Blogs
  • Hilarisch: Hoe je met beeldtaal over grenzen gaat - video (12:42)

    Hilarisch toont Christoph Niemann hoe je met slimme beeldtaal over taalgrenzen heen gaat en emoties oproept waar anders veel tekst voor nodig is. Genieten.

    Lees Meer...

  • Visual consultancy: de helft van het effect van een infographic schuilt in het maakproces

    Als wij een infographic van een proces maken dan boeken we de helft van het effect al in het maakproces. Leemtes en fouten worden duidelijk terwijl terwijl we het de infographic maken. Verbeelden dwingt tot precieze afstemming in de organisatie waardoor er een breed gedragen eenheidsbeeld ontstaat.

    Lees Meer...

  • 7 valkuilen als je een infographic maakt

    Je werkt in een grote organisatie en gelooft in visueel communiceren. Nu heb je voor het eerst een infographic laten maken, maar jee, die levert niet op wat je er van had verwacht. Hoe kan dat nou? Wat ging er verkeerd? Ja, het komt veel voor dat mensen bij het maken van een infographic in 1 of meer van de volgende 7 valkuilen donderen.

    Lees Meer...

  • Infographic maken in 12 stappen

    ‘Hoe maak je een infographic?’ vragen mensen mij vaak. Een betere vraag zou zijn: ‘Hoe maak je een effectieve infographic?’, want dat is een groot verschil. Je wilt er tenslotte iets mee bereiken. We hebben de stappen op een rijtje gezet. En er een infographic van gemaakt. Download hem hieronder.

    Lees Meer...

Maak nu een afspraak:     Contact