Linsen communicatie

Infographic maken als communicatieadviseur?

Huh, ik een infographic maken als communicatiedviseur?

Je bent met vlag en wimpel geslaagd als communicatieadviseur en hebt nu zeker 10 jaar ervaring.

Je maakt communicatieplannen, strategieën, webteksten, persberichten … you name it.

En ja, je bent er goed in. Alleen, je merkt dat mensen slecht lezen of helemaal niet. Tekst is een ook een barrière.

Shit.

Maar laten we wel wezen … zelf lees je ook niet alles wat ‘moet’. Met een animatie of infographic had je ze beter bereikt. Tijd om te veranderen dus.

Hoe dan ook wil je wel zèlf de regisseur blijven over het effect, hè? Want dat is jouw domein. Niet zo zeer van de vormgever of filmer.

Kom je na je werk thuis, zitten je kinderen te gieren bij Dumpert. Het ene na het andere filmpje spat van het scherm.

Zelf ging je vroeger naar de bieb of keek je tv. Maar ja, … zoals Bob Dylan zong:

The times they are a-changin’


De grote verandering is natuurlijk internet en dat iedereen nu voortdurend zit vastgeplakt aan een beeldscherm. Let wel: BEELD-scherm. Eigenlijk is het zo logisch als wat: kom dan met beeld in plaats van tekst.

Gebruik de kracht van beeld

Doelgroepen zijn druk. Als het onderwerp niet direct iets te maken heeft met de eigen taak van dat moment dan willen ze het misschien wel weten wat je te zeggen hebt, maar: “vertel het maar even of laat het zien, dan kan ik dóórrrr”.

Maar waarom doen wij communicatieadviseurs dan nog zoveel in tekst?

Natuurlijk snap je dat. Je bent niet gewend om in beelden te communiceren. Je bent niet opgeleid in infographic maken of regisseren.

En jazeker … er zijn ook andere redenen. “Te duur”. “Niemand kan dat bij ons”. “Daar krijg ik mijn baas niet in mee”. “Er is geen budget voor”.

Maar toch … knaagt het nou niet een beetje?

Die doelgroepen kijken liever en horen liever je boodschap. En jij wilt ze beter en sneller bereiken … Als je kijkt naar de baten – beter en sneller bereik – dan is de kosten/baten-verhouding van een effectievinfographic veel beter.

Ik weet niet hoe jij het ervaart, maar ik heb het gevoel dat wat aanvullende opleiding in communiceren in beelden, met name infographics en animaties, zo gek nog niet is.

Want daar zit sinds je opleiding bij Van der Hilst en de SRM een gapend gat. En naarmate de technologie voortschrijdt wordt dat steeds groter.  … Wat te doen?

Wil jij een effectieve infographic maken of inzetten?

De workshop Bereik mensen sneller met infographics: Inspiratie, Basics & Briefen is een dag vol inspiratie. Ik maak je wegwijs met voorbeelden en basics van infographics en ik leer je goed te briefen.

Daarbij zul je merken dat je veel meer uit infographics kunt halen dan je nu denkt. Dat voor € 99 ex btw in een open workshop of in-company. Meer over de workshop

 


Contact opnemen OF Aanmelden voor cursus



Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Blogs
  • Hilarisch: Hoe je met beeldtaal over grenzen gaat - video (12:42)

    Hilarisch toont Christoph Niemann hoe je met slimme beeldtaal over taalgrenzen heen gaat en emoties oproept waar anders veel tekst voor nodig is. Genieten.

    Lees Meer...

  • Visual consultancy: de helft van het effect van een infographic schuilt in het maakproces

    Als wij een infographic van een proces maken dan boeken we de helft van het effect al in het maakproces. Leemtes en fouten worden duidelijk terwijl terwijl we het de infographic maken. Verbeelden dwingt tot precieze afstemming in de organisatie waardoor er een breed gedragen eenheidsbeeld ontstaat.

    Lees Meer...

  • 7 valkuilen als je een infographic maakt

    Je werkt in een grote organisatie en gelooft in visueel communiceren. Nu heb je voor het eerst een infographic laten maken, maar jee, die levert niet op wat je er van had verwacht. Hoe kan dat nou? Wat ging er verkeerd? Ja, het komt veel voor dat mensen bij het maken van een infographic in 1 of meer van de volgende 7 valkuilen donderen.

    Lees Meer...

  • Infographic maken in 12 stappen

    ‘Hoe maak je een infographic?’ vragen mensen mij vaak. Een betere vraag zou zijn: ‘Hoe maak je een effectieve infographic?’, want dat is een groot verschil. Je wilt er tenslotte iets mee bereiken. We hebben de stappen op een rijtje gezet. En er een infographic van gemaakt. Download hem hieronder.

    Lees Meer...

Maak nu een afspraak:     Contact