Linsen communicatie

Oliedrums en proces-infographics

Eén anekdote van Brian Tracy trof me, omdat het zo’n prachtige metafoor is voor hoe vooral proces-infographics tot stand komen.

Tracy is een oude, maar heel goede Amerikaanse motivational speaker.

Hij schuifelt nu, maar ooit was ie jong en wild.

(Lees verder na de afbeelding)

Proces-infographics: infographic van nieuw ict-proces bij ABN-AMRO Linsen Communicatie.


In ‘64 monsterde hij in New York met een paar kameraden aan als matroos op een vrachtboot naar Europa.

Zo konden ze gratis de oceaan over.

Eenmaal in La France wilden ze al snel dwars door de Sahara.


Een hele onderneming

In 2 dagen moesten ze zonder panne door 800 km barre ‘piste’ zien te komen.

Voor meer water hadden ze geen plaats in hun Landrover.

Er was geen weg. Alleen een vlakte, met om de 5 km een zwarte oliedrum.

Aangekomen bij zo’n oliedrum, kon je aan de kim nèt de volgende zien en kon je weer verder.

Zie je het voor je? Het ging van drum tot drum dus.

Het stroomlijnen van complexe processen met infographics gaat ook vaak zo.

Je weet waar je begint en welk doel je nastreeft, maar je weet niet precies wat de volgende stap moet zijn.

Dat blijkt in de loop van het proces pas.

Op dit moment stroomlijnen we met een team van de politie hun aanbestedingsprocessen.

Die zijn lang en complex, want variëren afhankelijk van wat er aanbesteed wordt.

Het gaat van wapens en uniformen tot vegetarische kroketten.

Telkens zijn daar vele afdelingen en teams bij betrokken, allemaal met hun eigen expertise, rol en taak.

De ene keer moet de een, de andere keer de ander erbij betrokken worden. En niet altijd is dat duidelijk.


Dat moest efficiënter kunnen vond de Politie

Punt is dat iedere schakel in het proces gekend willen worden in wat zij nodig heeft van de vorige schakel, anders kan zij niet goed werken.

Dat vraagt veel praten en afstemmen.

Als infographic-maker weet je dan waar je begint, en wat je wilt bereiken, maar niet wat je zult horen.

En ook niet wat daaruit voortvloeit aan werk en hoeveel tijd dat kost.

Je kunt wel naar een datum streven. But it takes what it takes to get there. Net als bij Brian Tracy‘s tocht.

Het heeft geen zin jezelf op de kop te zitten ‘omdat het zo lang duurt’. 

Hoofdzaak is jezelf voor te houden dat het super waardevol is dat straks die processen voor iedereen helder zijn en iedereen weet wat ie wel en niet moet doen.

Tot je aankomt bij de laatste ‘drum’: de infographic gaat ‘live’.

Dan ben je zo blij als een kind.

En mèt jou een heleboel anderen in de organisatie.

Wil jij processen stroomlijnen in jouw organisatie met proces-infographics? Dan kan ik je helpen.

Als je processen verbeeldt zie je hoe ànderen over dat proces denken en komen de leemtes, doublures, misverstanden en uitzonderingen veel sneller bovendrijven.

Je kunt bij mij ook leren hoe je succesvolle proces-infographics maakt.

Volg dan de masteropleiding Succesvolle infographics maken.

Dan word je een crack!

Zeg eens, welk proces zou jij wel eens in jouw organisatie willen aanpakken?

Lex Linsen



Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Maak nu een afspraak:     Contact