Linsen communicatie

Quinton Hennigh is een briljant geoloog.

Overal vindt hij goud … kwijl …

Onder meer in de Witwatersrand – Zuid-Afrika, waar 40% van al het goud ter wereld vandaan komt.

Maar hij ging ook eens neuzen in Noord-West-Australië.

In de Pilbara, een sssnikhete woestijn, waarvan de geologie vergelijkbaar is met de Witwatersrand.

En ja hoor: Bingo weer.

Waar hij zijn scheppie ook stak, hij vond goud.

En dan gelijk NUGGETS …

Goudschilfers als corn flakes en klompjes als meloenpitten.

Hij kocht meteen 10.000 vierkante kilometer woestijn.

Ieder mens zou uit zijn bol gaan en juichend gaan scheppen.

Maar Quinton Hennigh niet. Hij denkt groot. Hij pakt het industrieel aan.

Maar daardoor had hij wel een probleem.

Er was namelijk veel ervaring in hoe je ‘goudstof’ wint, maar niet hoe je schilfers en klompjes uit een berg gravel haalt.

Dus dat was een dingetje.

Maar 2 weken geleden lukte het.

Met Duitse ingenieurs in Keulen.

Hoe deden die kluge Kerle dat?

Ze gebruikten een transportband met aan het eind, onder de band, een snel draaiende magneet.

Door de rappe rotatie wekte die een supersnel wisselend magneetveld op.

Niet-magnetische metalen als goud worden daar gek van.

Ze springen op, terwijl gewoon steen geen krimp geeft.

Dat was het geheim.

Maar hoe gebruikten ze dat in de praktijk?

Nou, je gooit een bak gravel op de band, verdeelt het en de band brengt het met een vaartje … tjoek, tjoek, … naar het eind.

Daar draait die dolle magneet.

Eenmaal in de buurt daarvan janken de gouden cornflakes en meloenpitten omhoog van de band …

en als ze dalen …

springen ze via een metaalstrip in een bak.

En kijk eens … daarin zit bijna alleen goud.

Dance baby, dance!

Die Duitsers hebben Quinton een cruciale methode aan de hand gedaan om goud te scheiden van gravel.

Zo werkt het ook met infographics.

Die zijn goud, want geven zo lekker compact de informatie weer, zegt iedereen.

Ja, klopt.

Maar dat gebeurt niet zomaar.

Van te voren snij ik namelijk eerst alle rimram uit het verhaal, zodat alleen de essentie overblijft.

Hoe ik dat doe? (thanks ABN AMRO)

Daar heb ik een methode voor.

Die kun je leren in mijn masteropleiding Succesvolle infographics maken.

Daarmee haal je niet alleen het goud uit een massa gegevens, en bouw je kernachtige infographics,

nee, je boekt ook droomeffecten voor je organisatie.

Vind je dat nu nog even teveel van het goede, dan kan ik dat voor jou doen. Kijk maar.

Of je kunt naar mijn workshop Infographics voor beginners komen.

Je leert dan hoe je een verhaal omzet naar beeld. Die geef ik weer snel. Er zijn nog plaatsen.

Intussen ben ik erg benieuwd naar wat de nieuwe vondst Quinton Hennigh brengt in de Pilbara.

Wil jij dat ook volgen? Volg dan Novo Resources.

O ja, en als je me niet gelooft: hier is het filmpje van het springende goud.

Lex Linsen



Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Maak nu een afspraak:     Contact