Linsen communicatie

Slappe cactus

Vorig jaar september was ik in de Efteling. Al studeren mijn 2 dochters, het blijft een leuk gezinsuitje.

Natuurlijk gingen we ook in de Piraña, de wildwaterbaan in een Inca-decor. Lekker spatten en gillen daar. Maar ja, dat vindt iedereen leuk, dus was er een flinke rij.

Daarnaast stonden 2 levensgrote potten met imposante cactussen. Machtig interessant voor mij als ex-ecoloog. Wat een joekels zeg. En dat hier. Hoe spelen die Eftelingers dat klaar?

Maar hé, daar lag een los stuk. Dat was van de cactus gevallen. Ik dacht, dat neem ik mee en zet ik thuis in een pot. Kijken of ie het doet.

Mijn dochters foeterden toen ik het in een paar papieren zakdoekjes draaide en in de rugzak stak. Hij prikte namelijk door het papier. Maar dat kon me niks schelen. Eigenwijs als ik ben.

Thuis zette ik hem in de keuken achter de ruit. En nu maar afwachten …. maar er gebeurde niks.

Ja, … het ding werd steeds slapper en hing op ‘una momento dado’ helemaal op apegapen. Smalende opmerkingen waren mijn oogst.

Maar ik hield vol. De stekelaar rotte namelijk niet, en bleef ondanks alles groen. Hij had het alleen supermoeilijk. Tussen herfst en lente legde hij zelfs bijna het loodje.

Maar van de zomer werd het ineens SNIKKIE-heet. En verhip … die cactus kreeg de geest: een klein worteltje verscheen. Daarmee trok ie zich helemaal recht. He made it.

Ik zette hem buiten in de volle zon. Toe maar jongen, toe maar!

Natuurlijk! Een cactus gedijt in hitte en het volle licht, en anders niet. En nu waren de omstandigheden top.

Ja, de ene plant past beter in de ene omstandigheid, en de andere in een andere. Nogal wiedes. Een cactus past in de hitte en in de zon.

Maar wat men zich minder realiseert is dat het ook zo werkt met infographics. De ene werkt geweldig in de ene situatie voor die ene doelgroep, en in een andere situatie voor een andere doelgroep doet ie niks.

De kunst is te weten wanneer je welke infographic hoe moet toepassen. Wie is je doelgroep? In welke omstandigheden wil je die bereiken? En welke call to action zet de mensen aan tot gewenst gedrag?

Dat is super belangrijk. Anders geef je je geld uit aan een mooi plaatje dat waarschijnlijk niet werkt en is het zonde van je tijd en geld.

Wil jij weten hoe infographics op een effectieve manier kunt inzetten, bezoek dan mijn eendags-training Infographics voor beginners. Deelnemers vinden dat een super handige introductie. Behalve dat ze veel doen, snappen ze daarna ook hoe ze met infographics verder kunnen.

Maar wèrk je al met de basisvormen van infographics, dan is mijn nieuwe masteropleiding Succesvolle Infographics maken interessant voor jou. Daarin leer je de kracht van infographics ècht helemaal uit te buiten.

Kun je dat eenmaal goed en je collega’s zien wat je daarmee bereikt, dan gaan ze je eerder bij projecten betrekken. Je komt dan in een stevige positie. Jij kunt namelijk iets wat niet iedereen kan: mensen snel ergens bij betrekken en mobiliseren.

Dan gedij jij in je organisatie net zo goed als mijn cactus die ineens in de juiste situatie kwam.

Mooi hè?

Wil je hier meer over weten? Kijk dan hier.

Of wil je er eens over sparren? Bel me dan even.

Lex Linsen



Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Maak nu een afspraak:     Contact