Linsen communicatie

Minder gedoe, gezanik, fouten, ergernis, vertraging en kosten, door te verbeteren

Ze kussen de grond waarop je staat, als jij zorgt voor minder gedoe, gezanik, fouten, ergernis, vertraging en kosten, … Door processen te verbeteren. En dat kan snel:

Want er is plenty laaghangend fruit.

Twee voorbeelden.

Ik begeleidde onlangs een communicatiemanager in de zorg die de schone taak op zich nam zijn club te behoeden voor het eeuwige verschijnsel dat juist nieuwe collega’s snel afhaken.

Ze hebben nog weinig binding met de organisatie en staan nog in de wissel-modus.

Dus als het stroef blijft gaan, zijn ze ineens, hoppa … gone with the wind.

Checklist-infographic met tips voor ziekenhuispatiënten waardoor allerlei werkprocessen verbeteren

Checklist-infographic met tips voor ziekenhuispatiënten, die het werk van ziekenhuismedewerkers flink vergemakkelijken.

Als je zo’n wervingsprobleem aanpakt moet je eerst weten wat te verbeteren. Dus dat zocht onze communicatiemanager uit.

Wat hoorde ie? Voor de hand liggende dingen, die overal voorkomen.

Je kunt de antwoorden zelf al geven, want jij loopt ook al een tijdje mee.

Nieuwelingen werden niet of nauwelijks begeleid, want iedereen was druk, druk, druk.

In de tussentijd lopen ze wat verloren rond. Doen hun best om bij te dragen.

Maar ze zaten met vragen als:

– Wat moet ik regelen nu ik hier als nieuwe ben?
– Bij wie moet ik daarvoor zijn?
– Wie zit waar?
– Hoe kom ik in het systeem?
– Hoe kom ik aan inloggegevens?
– Waar staat wat?
– Waar vind ik wat?
– Hoe kan ik mijn rooster beïnvloeden?
– Wie kan ik wat vragen?

Ja inderdaad. dat staat allemaal ‘ergens’. De nieuwe heeft die informatie ook gekregen, maar tekst, tekst, tekst, stapel, stapel. En dat in van die smeuïge wijdlopige zinnen.

Echt iets voor hands-on zorgmedewerkers die vooral patiënten willen helpen.

Nada.

Als dat sfeertje even blijft hangen, komt er al snel sleet op zo’n nieuwe collega en denkt ie: Nou, voor jullie 10 anderen. Krapte genoeg.

Weg wervingskosten, weg werkuren die besteed zijn aan enige begeleiding, administratie, etc.

Rust-aaaaag … Ja ik snap het wel. Zo’n nieuwe begeleiden kost extra tijd en dat komt er zomaar effe bij. Naast je gewone taken. En daar gaat niks vanaf hoor.

Je doet je best, dat besef ik echt wel, en ik snap dat meneer Sluitman ook nog verzorgd moet worden …

Zie je het voor je?

Het is het paard achter de kar. En dat moet je dus verbeteren.

De communicatiemanager in mijn opleiding concludeerde dat veel eerste vragen gemakkelijk op te vangen zijn met een document waarin die eerste simpele informatie – niet in tekst – maar beknopt verbeeld is met heldere infographics.

Is dat er eenmaal, dan scheelt dat structureel herhaling van steeds dezelfde informatie geven.

Het is een handzaam naslagwerkje, dat je één keer maakt en zo nodig eens update. Nieuwe printje is zo gemaakt.

Scheelt bakken met tijd voor de begeleider en de nieuwe collega.

Zo simpel kan verbeteren zijn.

Deze communicatiemanager konden ze wel kussen, met zijn pdf’s en boekje. Hij was zijn gewicht in goud waard.

Zo ook in een ziekenhuis.

Hoe vaak vergeten patiënten niet hun ID en zorgpas? Hun afspraakpapier? Etc.

Hoe vaak komen mensen bij de spoedeisende hulp niet aan de balie met:
– hoe lang duurt het nog voordat … er iemand komt … de uitslag van het onderzoek er is …? Ik zit hier al een uur met mijn kapotte kop …

Gebeurt elke dag. Schering en inslag.

Hoe fijn is het als je die vragen meteen tackelt met een infographic die ‘alle verwachtingen managet’. (Geweldig jargon)

Meteen de primaire vragen afvangt. (Ja ook)

Verbeteren van het proces bij de spoedeisende Hulp

Met een infographic verwachtingen managen van mensen die naar de Spoedeisende Hulp komen

Als je als lijnmanager, professional of communicatieafdeling everyday kwesties aanpakt, van wat voor waarde ben je dan wel niet voor je organisatie?

Maak het leven gemakkelijker voor al die afdelinkjes. Er is al werkdruk genoeg.

Ze rollen de loper voor je uit als je hun werk verlicht.

Hierboven een voorbeeld van verwachtingenmanagement bij het Meander MC voor de spoedeisende hulp.

Getest en al. Good work boys & girls in Amersfoort! Ja, jij zeker Marie-Catrien!

Wil jij zo ook van betekenis worden voor jouw organisatie?
Zorgen dat jouw afdeling dergelijke super-assists produceert?
Processen verbeteren?

Overweeg dan mijn masteropleiding Succesvolle infographics maken.

Maar misschien kan ik die opleiding beter anders noemen bedenk ik me nu: “Succesvol effecten boeken met infographics”.

Want dat is waar het om draait. Effecten boeken. Scoren voor je club.

Ga ik over nadenken, over die opleidingsnaam. Dikke kans dat ik die nog verander.

Maar jullie intussen? Ga ervoor. Maak je collega’s gelukkig.

Succes. En als je wilt, help ik je.

O, en wat denk jij dat laaghangend fruit is in jouw organisatie dat je kunt aanpakken met infographics? Laat het hieronder weten.

Lex Linsen

PS:
Willen jullie eerst eens snuffelen aan welke effecten je kunt boeken met infographics?
Dan is de workshop Infographics voor beginners best een idee.



Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Maak nu een afspraak:     Contact