Linsen communicatie
Vormgever of infographic maker? Het verschil

Vormgever of infographic maker? Het verschil.

‘Ik zoek een vormgever voor een infographic,’ zo bellen mensen mij vaak. Meestal gaat het om organisaties die voor het eerst een infographic willen inzetten in hun communicatie, want ‘teksten lezen de mensen niet’. Ja klopt. Maar je zoekt dus een vormgever? Realiseer je wel dat een vormgever nog lang geen infographic maker is. Sterker nog: de meeste vormgevers voldoen niet. Waarom niet? Hieronder vertel ik je wat het verschil is en waar je op moet letten als je een infographic laat maken.

Effectieve infographic maken in 12 stappen

Maar om dat uit te leggen moet ik je eerst laten zien hoe je een effectieve infographic maakt. Daarvoor kun je hiernaast mijn infographic ‘Hoe maak je een infographic?’ gratis downloaden. Daarin zie je dat het proces van het infographic maken uit 12 stappen bestaat.

Na de eerste stap, waarin je allerlei briefingvragen beantwoordt, gaan stap 2-4 over hoe je de boodschap van je infographic formuleert waarmee je mensen wilt bereiken. De tekst dus. Als die, nadat je die getest hebt, blijkt te werken, dan kun je gaan visualiseren.

Dat scheelt je geld

Visualiseren doe je met de basisvormen voor infographics (die kun je hier downloaden).

Daarna is het essentieel dat je jouw visuele opzet test en kijkt of die ook werkt. Doe dat voordat je de infographic laat opmaken, want dan kun je nog van alles snel aanpassen. Dat scheelt je later allerlei opmaakversies en geld.

Test je het infographic concept niet, dan krijg je wel een mooi plaatje van je vormgever, maar dat zegt weinig over het effect daarvan. Het ziet er hoogstens smaakvol, creatief en origineel uit.

Vormgeven = mooi maken?

Logisch, want vormgevers zijn erg goed in ‘mooi maken’. Hun hele opleiding is daarop gericht. Ze ‘ademen’ creativiteit en originaliteit. Maar bij een infographic gaat het om meer.

Vooral om effectiviteit. Een infographic werkt als die de boodschap zo helder en overtuigend overbrengt dat de kijker daarna weet, vindt of doet wat jij hem vertelt. Het is dus een functioneel middel.

Je betaalt voor een effect

Effect van een infohgraphic

Nou zeg je misschien: ‘Maar Lex, het is toch heel belangrijk dat het mooi en aantrekkelijk is? Ja zeker, de infographic moet inderdaad mooi en aantrekkelijk zijn. Prachtig. Prima. Daarmee trek je kijkers aan. Maar wij willen meer.

Wij willen dat het kwartje valt, de boodschap binnenkomt, men zich realiseert dat er misschien een andere kant is aan een kwestie, dat men zich opgeeft, iets koopt, iets doet. Whatever. In ieder geval een effect. Want daar betaal je voor als je een infographic laat maken. En dat effect moet meer zijn dan dat men het een mooi plaatje vindt. Want om de kijker mooie plaatjes te tonen daarvoor kun je hem ook naar een galerie sturen.

Vormgever of infographic maker?

Maar wat is nu het verschil tussen een vormgever en een echte infographic maker? Een echte infographic maker, ook wel infographic designer genoemd, is een informatie ontwerper. Hij let er bij de vormgeving ook op dat de informatie optimaal gestructureerd is en goed kan binnenkomen bij de kijker. Daarbij houdt ie rekening met hoe ons brein werkt en met de belasting van ons werkgeheugen.

Kortom een infographic maker poogt de informatie gedoseerd ‘binnen’ te krijgen bij de kijker. Niet alleen om de informatie ‘naar’ de kijker te brengen. Een infographic maker biedt dus veel meer dan een vormgever.

Daardoor kun je een infographic maker ook heel goed gebruiken in stap 5-7 van het infographic productieproces waarin je de geteste tekst visualiseert. In de schetsfase dus. Aan een vormgever heb je dan relatief te weinig. Een infographic maker geeft je heel goede tips bij het functioneel visualiseren. Hij is een vormgever++. Pure meerwaarde bij het infographic maken.

Als je met iemand praat waarvan je overweegt om die jouw infographic te laten maken, dan merk je snel wat die persoon drijft. ‘Ademt’ hij of zij vooral ‘mooi, creatief en origineel zijn’, en hoor je niets over ‘effect’ en ‘doseren’, dan zit je waarschijnlijk fout. Heeft iemand het daar wel over, en dringt hij of zij ook nog aan op testing: that’s the one!

Het zal je duidelijk zijn: wij werken zo. Ons doel is de impact van je infographic.

Lex Linsen

Foto header: © Bongkarn Thanyakij | Dreamstime.com


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Blogs
Maak nu een afspraak:     Contact