Linsen communicatie

5 redenen om infographics te gebruiken

Waarom infographic, googlen mensen wel eens. Ja waarom zou je? En wanneer is het nou verstandig een infographic te gebruiken?

Feit is dat volgens het Content Marketing Institute 56% van de Noord-Amerikaanse business-to-business-marketeers in 2018 in hun communicatie meer afbeeldingen gebruikte dan daarvoor. Onder andere infographics.

Die trend zie je ook in Nederland en – langzamer – in de rest van Europa. Dus beeldgebruik neemt hand over hand toe. Maar waarom? Wat heb je eraan?

Ter inspiratie 5 situaties waarin het slim is om infographics in te zetten:

1. Je website staat vol met tekst

Tja … taaie kost. Al is je informatie nog zo nuttig, en zo lekker geschreven. Realiseer je: tekst is een barrière.

Bij tekst vragen kijkers zich altijd af: ga ik mijn tijd en energie spenderen om dit allemaal te lezen? Dat is een serieuze drempel.

Beter is je verhaal visueler te brengen: met een video, infographic of animatie.

Video’s zijn hot, en terecht. Maar voor video’s kies je vooral als je emotie of sympathie wilt opwekken.

Maar realiseer je wel dat de kijker bij een video aan het begin niet weet wat hij aan het eind te zien krijgt. Dat moet ie maar afwachten. En wachten willen ze steeds minder. Daarom zijn video’s  steeds korter.

Het gebrek van een video is dat ie geen overzicht biedt over de informatie en dus kun je ook niet snel scannen waar de relevante passages staan.

Bij een infographic zit daar juist de kracht. Een goede infographic biedt snel overzicht. Daarmee maak je het de kijker gemakkelijk snel de belangrijkste informatie te vinden. Je helpt hem te scannen.

Een infographic geeft snel overzicht

Net zoals je bij een krant alleen leest wat je interesseert, zo hoef je een infographic ook niet helemaal te bekijken. De kijker pikt er gewoon uit wat ie nodig heeft.

2. Een hoog bounce-percentage van je website

Het bounce-percentage is het percentage bezoekers van een webpagina die niet verder klikken in je site. Na die ene pagina zijn ze weg.

Dat is bij sommige pagina’s niet erg, zoals je contactpagina, maar bij blogs wil je dat niet.

Je wilt liever dat bezoekers ook andere interessante blogs of nuttige informatie vinden.

Een normaal bounce-perentage is doorgaans 35 – 55%. Zit jouw site daar volgens Google Analytics boven, dan moet je eens onderzoeken hoe dat komt.

Een van de redenen kan zijn dat je teveel in tekst en te weinig visueel communiceert. Dus het hoge bounce-percentage kan voortkomen uit punt 1 van dit blog.

Een infographic is veel meer engaging dan tekst, ofwel vergroot de betrokkenheid van je bezoeker flink.

In de VS hebben ze gemeten dat infographics tot 30x meer betrokkenheid creëren voor je site en tot 40x meer voor je blogs. Het aantal weergaven (views) groeit gemiddeld 84% en leidt tot 94% meer klikken.

30x meer engagement door infographics

Bron: visual communication.agency

Je kunt je infographics ook aanbieden als download. Zoals bovenaan rechts op deze pagina.

Daardoor vinden mensen je site interessanter en blijven ze langer op je site en komen ze vaker terug. In ieder geval daalt je bouncepercentage.

3. Je bereikt je klanten niet

Als mensen weinig reageren op je posts in social media, dan kan een van de redenen zijn dat je geen of weinig visuele content aanbiedt.

Volgens de 2015 Content Preferences Survey krijgt 91% van de kopers het liefst visuele en interactieve content. Niet voor niets stimuleren social media daarom posts met visuele content en tonen ze die meer. Geef je klanten dat dan ook in je posts.

91% van de kopers willen het liefste visuele en interactieve content

Misschien ben je wel op deze blog gekomen doordat je mijn post op social media zag met de infographic download Hoe maak je een infographic?

In plaats van het proces op te schrijven, hebben we er een infographic van gemaakt die kort de stappen samenvat. En die via social media gepost.

Een ander groot voordeel van infographics, video en animaties is dat mensen die veel sneller delen op social media dan tekst. Je bereikt je prospects dus sneller en meer.

4. Je moet een lang verhaal brengen

Je moet een reorganisatie communiceren. Daar valt natuurlijk veel over te zeggen. Waarom reorganiseren we? Waarom nu? Wat verandert er daardoor in het proces? Welke taken en functies vervallen? Wie moet weg en wie mag blijven? Wanneer … enzovoort.

Zo ook je ‘customer journey’. Of de behandeling die je patiënt zal krijgen. Of hoe iemand een omgevingsvergunning kan krijgen, hoe de hypotheek in elkaar zit, … You name it. Allemaal lange, soms taaie, maar essentiële verhalen.

Zet dan alle mogelijke strategieën in om het visueel te brengen. Anders bereik je jouw doelgroep niet. En dat betekent een boel onnodig werk: telefoontjes, tijdverlies, frustraties.

Omdat je verhaal toch niet bekend blijkt te zijn, de informatie niet gelezen of begrepen is, men geen tijd had om dat allemaal door te worstelen.

Be smart … en pak het meteen goed aan. Zeker als het vrij tijdloze informatie is. Dan profiteer je langer van je geïnvesteerde moeite.

5. Je communiceert veel data of complexe rapporten

Ja, we meten graag, want wie meet die weet. Het is de core-business van onderzoeksbureaus. Super waardevol.

Spreadsheet en grafieken bevatten het goud. Maar het kost de ontvanger veel moeite om al die getallen te lezen te interpreteren en te onthouden.

Hoe fijn is het als de belangrijkste uitkomsten dan in een infographic staan, als een datavisualisatie of een visueel verhaal?

Datavisualisaties in een UNEP rapportOf misschien maak je wel een reeks infographics, die samen het grote beeld geven. Waarom niet?

Ineens komen die getallen tot leven voor je kijker. Ineens snapt hij welke boodschap verscholen zit in jouw gegevens. Ineens ziet hij jouw meerwaarde. Daar gaat het om. Toch?

Hetzelfde geldt voor complexe rapporten over onderwerpen die allerlei aspecten hebben. Verbeeld ze. Maak er visuele hapklare brokken van.

Dus als het even kan: zet die extra stap om te duiden welke informatie, welk verhaal, er in je getallen of rapport zit. En verbeeld die in een infographic of animatie met een voice-over als dat beter past.

Dan krijg je meer bereik, meer reacties … meer impact.

 

Goed. Dat waren 5 redenen om infographics te gebruiken.

Maar welke redenen zie jij nog om een infographic, animatie of video in te zetten om meer impact te krijgen? Laat het hieronder eens weten.



Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Blogs
Maak nu een afspraak:     Contact